miercuri, 5 decembrie 2012

Bjornstjerne Bjornson, de la "Fata pecarului" la "Tomas Rendalen"

Primele doua zile de lucru  au fost de cosmar, ieri credeam ca e vineri, fiind obosit ca de sfarsit de saptamana de lucru, iar azi la iesirea din casa am mers tinandu-ma de perete , desi stiam ca merg intai la chiosc dupa ziarul cu carte, si numai dupa, la serviciu. Ma gandeam ca nu degeaba refuza motanul Sirtaki sa stea in fotoliu, caci s-ar putea sa fie ocupat de nevazutul trimis al lui Mot, sau de Black Jack, care sta asezat cuminte si ma priveste asteptand sa-mi vina ceasul. M-am bucurat ca Jurnalul National, dealtfel total neinspirat in alegerea cartilor pentru colectia NOBEL, a scos totusi un roman bun, "Mostenirea familiei Kurt", gasind si un titlu nou pentru romanul "Es flaggen Stadt und Hafen", deja publicat in 1986 la Ed.Univers in Clasicii Literaturii Universale cu titlul "Tomas Rendalen". Ce sa mai spun despre autor si cartile sale? Azi, la venirea acasa, intrebarea care ma muncea era daca mai am sau nu "Fata pescarului" ?  Este volumul aparut in 1966 la "Ed.pentru literatura" in colectia BPT, cumparat de tata, care contine nuvelele "Arne", "Flacaul vesel", romanul "Fata pescarului" si nuvela "Praf". Acum, m-am intins cu vorba si mai pot spune putine despre autor. Ce inseamna  Bjornstjerne? In traducere, "Ursa Mare". Iar Bjornson, inseamna "fiul ursului". Numele intreg al autorului nobeliat in 1903 este Bjornstjerne Martinius Bjornson, a fost cel de-al treilea nobeliat pentru literatura dupa Sully Prudhomme si istoricul Theodor Mommsen ( pentru "Istorie romana"), s-a nascut cu 122 de ani inaintea nasterii mele - era in 1832, a murit in 1910,  anul in care s-a nascut tata  ( deja tata avea trei luni la moartea autorului) este norvegian, si Knut Hamsun, un alt nobeliat norvegian pentru literatura ( in 1920) a fost influentat de Bjornstjerne.
 Gata, nu mai scriu nimic, tot ce sper este sa nu fi gresit cand am scris si rescris numele acesta neobisnuit al romancierului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu