sâmbătă, 9 ianuarie 2010

Thomas Hardy, adica imi place Realismul





Am citit Tess d'Urberville la 15 sau 16 ani, ambele volume din colectia BPT, intr-o singura zi, zi de vara pana seara.
Cei ce ma cunosc, stiu ca nu exagerez.
Am citit apoi cartea si in alt anotimp al vietii, mai pe indelete.
Dragoste, poezie si pitoresc, exotism,senzatia de "deja vecu", de parca cineva ar fi scris chiar despre mine.
*
Imi place realismul lui Hardy, dar Dickens si Thackeray, cu frescele lor intinse, cat e lumea de mare, cuprinzand viata intregii societati, ma
incanta.
In ciuda campului de vedere ingust, Hardy devine atractiv prin felul in care patrunde in tainitele cele mai ascunse ale sufletului femeii.
Femeile lui Hardy au framantari tulburatoare si o viata launtrica labirin
tica.
*
Toate femeile lumii au sufletul incarcat de complexitati, taine si visuri.
*
Dar mie imi place realismul magic.

Nu, nu sar direct pe Garcia Marquez, despre care spun, acum, ca are un limfom malign, ceea ce este o cronica a unei morti anuntate, ca sa parafrazez titlul unui roman al sau.
Nu ma leg nici de numele vreunui alt maestru al genului.
Mi-am ales un autor mai putin cunoscut pentru a ilustra realismul magic.
Este suedezul Goran Tunstrom( n. 1937), cu cate doua puncte deasupra literelor "O", din numele sau.
Cititi, de acest autor, "Oratoriul de Craciun", "Hotul" si mai ales romanul "Barbati celebri care au trecut prin Sunne", roman scris pe parcursul a zece ani.


In roman, un barbat de 50 de ani, care era si varsta mea la momentul lecturii, are parte, la aniversare, de o petrecere organizata de prieteni, pe o colina din spatele bisericii, si primeste drept cadou un telescop, ca sa priveasca luna.
Acest telescop, sau pur si simplu, magia existentei, genereaza coincidente acauzale semnificative : la petrecere, isi face aparitia un ... astronaut care a fost pe luna.
Astromautul este un american de origine suedeza.
Destinele protagonistilor romanului se intretes din incalceli de fire toarse de magie si hazard, incat ai senzatia ca te afli in marele realism magic latino-american, care a consacrat genul.
* * *

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu